
Mesélj a kezdetekről, mikor és miket kezdtél el először alkotni? Hogyan jutottál el a producerkedésig?
A zenéhez a klasszikus „gyerekszoba–PC–első szoftver” útvonalon jutottam el: az első próbálkozások otthoni mixek, mashupok, mindenféle zeneszerkesztők nyomogatása. Ahogy ráéreztem, hogy nemcsak hallgatni, de alkotni is lehet, beszippantott a producerkedés világa. Később ebből nőtt ki minden: saját dalok, remixek, aztán a tanítás és a könyvírás is.
Hogyan indult el a karriered?
Klasszikus alulról építkezés: sok kudarc, sok próbálkozás, közben egy csomó félbehagyott projekt, ami ma már teljesen természetes. Akkoriban a siker az volt, ha az első visszajelzést megkaptam – egy like, egy pozitív komment, vagy valaki felhasználta a zeném a saját videójában. Később ez átment abba, hogy már másokat tanítottam, és rájöttem: a legtöbb tudás igazából akkor jön, amikor másokat is segítesz elindulni. Ezekről is sztorizok bőven a „Zenei karrier önerőből” című könyvemben.
Nálad az önfejlesztés, vagy inkább a tanulmányok voltak hangsúlyosak?
Egyértelműen az önfejlesztés: minden napra jutott egy új szoftver, egy tutorial, egy kísérlet, egy félbehagyott demó. Sosem volt „tankönyvi” a fejlődésem, a legtöbb dolgot saját káramon tanultam meg. Persze később bejött a formális zeneelmélet és stúdiótechnika is, de az alap mindig a kíváncsiság és kísérletezés volt.
A Social Media nélkülözhetetlen hogy egy alkotó széles közönséget érjen el, te hogyan viszonyulsz ehhez? Élvezed használni, vagy szükséges rossz?
A social mediát én is „kettős élményként” élem meg: baromi hasznos, ha jól használod, viszont gyorsan bele lehet fáradni a folyamatos jelenlétbe. A mai világban muszáj ott lenni, különben lemaradsz – viszont próbálok mindig személyes maradni, nem sablonokat tolni, hanem saját sztorikat, tanulságokat, vagy akár kulisszatitkokat is megosztani.
Milyen kihívásokkal szembesülsz a munkád során, és hogyan kezeled ezeket a kihívásokat?
Kiégés, időhiány, túlvállalás – ez mind állandó kihívás. Sokszor az inspiráció hiánya, vagy a túl sok párhuzamos projekt az, ami visszafog. Ilyenkor tudatosan átrendezem a napjaim, fókuszálok egyetlen dologra, vagy totál új inspiráció után nézek (akár egy másik műfajban). Erről is írtam a „Zeneipari titkok” című könyvemben.

Van olyan alkotásod, amihez különösen személyes szál fűz? Mi a története?
Több ilyen is van – például az első saját albumom, amit akkor raktam össze, amikor semmi nem ment jól. Egy-egy dal konkrétan terápiaként készült, ezekből máig erőt merítek. Vagy amikor egy tanítványom demója először szólt rádióban – ugyanannyira meghatott, mintha az enyém lett volna.
Melyik munkádra/projektedre vagy a legbüszkébb?
Talán arra vagyok a legbüszkébb, hogy sikerült felépítenem egy teljesen saját kiadót, a www.mpwmedia.hu-t, ahol ma már tizenegy saját könyvem is elérhető, és egy online oktatási platformot, a www.zeneikurzusok.hu-t is működtetek. Ezeken keresztül rengeteg kezdő zenészhez jutnak el a tudásanyagok, mentorprogramok – és ez a legnagyobb visszacsatolás, amit valaha kaptam.
Melyik médium vagy technika áll hozzád a legközelebb, és miért?
A digitális zeneírás, DAW-ok, szintik és hangmanipulációk világa az, ahol tényleg otthon érzem magam. Szeretek kísérletezni, mindig keresem az új workflow-kat, effekteket, „glitch” és elektronikus cuccokat. Ez egyszerre játék, kihívás és kreatív flow.
Mi volt eddig a legnagyobb alkotói kihívásod, és hogyan oldottad meg?
Talán az, amikor hosszabb időre elveszett az inspiráció, vagy amikor egyszerre kellett könyvet írni, zenét gyártani, oktatni és „üzemeltetni” a projekteket. Ilyenkor vagy teljesen elengedem egy időre, vagy szigorú időmenedzsmentet vezetek be magamnak. A lényeg: nem szabad görcsösen erőltetni, inkább ki kell próbálni új dolgokat, más műfajt, vagy kollabot, ha elakadsz.
Hogyan néz ki egy ideális alkotónapod – ha minden úgy alakul, ahogy szeretnéd?
Általában úgy, hogy reggel már van valami ötlet a fejemben, amit rögtön elkezdek összerakni. A legjobb, amikor megvan a flow: ilyenkor se email, se meeting, csak a zene vagy az írás. Ha jön az ihlet, akkor órákig megállás nélkül dolgozom, aztán délután egy kis sport, este meg vissza a géphez, amíg kész nincs a cucc. Ez a ritka, de ilyenkor érzem igazán, hogy a helyemen vagyok.
Ha bárkivel együtt alkothatnál – élő vagy már nem élő művésszel – ki lenne az, és mit hoznátok létre?
Rengeteg embert tudnék mondani, de mondjuk egy közös projekt Aphex Twinnel vagy egy kollab Daft Punkkal hatalmas élmény lenne, de akár magyar szcénából is sokan inspirálnak. A lényeg az, hogy ne sablonos cucc legyen, hanem valami újat alkossunk, ahol mindenki beleteszi a saját világát.
Mit tanultál magadról az alkotásaidon keresztül, amit más módon talán sosem ismertél volna fel?
A legfontosabb: hogy mennyire fontos a saját stílus, a saját sztori, és hogy ha őszintén csinálod, azt mindig megérzi a közönség. Sokszor az ember önbizalma, vagy épp a bizonytalanságai is kijönnek a zenében vagy a könyvben – szóval ez egy abszolút önismereti út.
Hogyan változott az alkotói szemléleted az évek során?
Fiatalon sokkal inkább a külső elismerés, siker hajtott, most már sokkal inkább magáért az alkotásért csinálom. Ráadásul idővel egyre több technikai és üzleti oldalát látom a dolognak, ami miatt máshogy tekintek a saját munkáimra is. Ma már nem félek új dolgokat kipróbálni, és nem vagyok annyira maximalista mindenben.
Mit mondanál a 10 évvel ezelőtti önmagadnak – művészként?
Azt, hogy ne görcsölj rá semmire, nem kell mindig „nagynak” vagy „tökéletesnek” lenni, csináld, amit szeretsz, és az eredmények úgyis jönni fognak. Türelmet, kitartást, és ne másokhoz mérd magad, hanem magadhoz.
Milyen szoftvereket használsz?
Ableton Live, Logic Pro, Bitwig, néha Pro Tools vagy Luna, ha utómunkázok. Sound designhoz Serum, Vital, Alchemy, meg csomó kisebb-nagyobb plugint, effekteket, samplinghez Splice, Kontakt, ilyesmik. Mindenre van egy-két workflow trükköm, amivel gyorsítani tudom a folyamatot.
Mik a terveid a jövőre nézve a munkásságoddal kapcsolatban, és milyen új projektekkel foglalkozol most?
Folyamatosan dolgozom új albumokon, és szeretném még jobban kiaknázni az online oktatás, mentorálás lehetőségeit. Sokat foglalkozom az AI-zene és workflow automatizációval, új könyveken dolgozom, és készül egy nagyobb, közösségépítő projekt is – cél, hogy minél több embert indítsak el a saját útján, és minél szabadabban tudjak kísérletezni új műfajokkal, vizuálokkal is.