
Martin tapasztalt grafikus és illusztrátor, aki több mint húsz éve dolgozik a szakmában, és egyedülálló módon ötvözi a kreatív látásmódot a tanítás iránti szenvedélyével. A világ 10 legjobb Adobe oktatója közé sorolták, és pályafutása során több százezer feltörekvő vizuális alkotót vezetett be az iparág legkorszerűbb technikáiba, mind személyes oktatások, mind átfogó online kurzusok keretében. Megbízható kreatív tanácsadóként Martin számos világmárkával dolgozott együtt. Ügyfelei között található a Ben & Jerry’s, H&M, Google, Pixar, Nickelodeon, BBC, Accenture, Adobe, Shop Direct, IKEA, Swiss Army, Transport for London, Mattel és WPP. Keresett előadóként rendszeresen oszt meg betekintést olyan kiváló eseményeken, mint az Adobe MAX.

– Mesélj a kezdetekről, mikor és miket kezdtél el először alkotni? Hogyan jutottál el az grafikai művészeti ágig?
Egészen kis koromtól kezdve vonzódom mindenféle alkotási módhoz, de talán a zene és a rajz volt a legmeghatározóbb számomra. Általános iskolás koromban kezdtem el filmeket csinálni, meg kísérletezni stop motion és 3D-s animációkkal. A fotózás és képszerkesztés/retusálás gimnáziumi éveim alatt lett kiemelt hobbim.
– Hogyan indult el a karriered?
A BME Ipari Formatervező Mérnök egyetemi képzés mellett elvégeztem több kreatív OKJ-s képzést is, mint például Kiadványszerkesztés és Multimédia Fejlesztés. Ezek mellett Magyarországon elsők között szereztem meg a hivatalos Adobe oktatói státuszt. A szoftver.hu forgalmazásában jelent meg első oktató DVD-m, az Adobe Photoshop CS4 Gyorstalpaló, amit 6 másik magyar nyelvű Adobe oktatóanyag követett rövid időn belül.
– Nálad az önfejlesztés, vagy inkább a tanulmányok voltak hangsúlyosak?
Mindkettő, de mindig is nagy hangsúlyt fektettem az önfejlesztésre. Korán rájöttem, hogy az oktatás a legjobb módja a frissen tanult tudás elsajátítására, elmélyítésére, ezért mindig is érdekelt a megszerzett tudás hatékony és élvezetes átadása mások számára.
– A Social Media nélkülözhetetlen hogy egy alkotó széles közönséget érjen el, te hogyan viszonyulsz ehhez? Élvezed használni, vagy szükséges rossz?
Számomra a YouTube volt a kezdetektől fogva a leghasznosabb felület, ami nagyban hozzájárult a karrieremhez és a szakmai elismerésemhez. Nagyon szeretek tutorialokat készíteni máig is a YouTube csatornámra, bár egyre kevesebb időm jut rá.

– Milyen kihívásokkal szembesülsz a munkád során, és hogyan kezeled ezeket a kihívásokat?
A legnagyobb kihívás számomra az időhiány. Rengeteg minden érdekel amit szeretnék jobban elsajátítani (új szoftverek, készségek) de csak a legfontosabb dolgokra jut időm. Ez most jelenleg a generative AI használata grafikai tervezéshez.
– Van olyan alkotásod, amihez különösen személyes szál fűz? Mi a története?
Egy emlékezetes projekt számomra az első alkalom amikor a Disney/Pixar-nak dolgoztam 2 brand guide-on, az egyik a Toy Story-hoz a másik a Cars-hoz készült. Az általam készített grafikák bejárták a világot és sokszor láttam vissza munkáim iskolások táskáin, pólókon és egyéb termékeken.
– Melyik munkádra/projektedre vagy a legbüszkébb?
Mindig a legújabb munkámra vagyok a legbüszkébb. Most éppen a két legújabb oktató sorozatomra, a Fast-Track kurzusokra és az Adobe Certified Professional vizsgafelkészítő sorozatra. Ezt a 6 oktatóanyagot másfél éven belül készítettem el, összesen 60 órányi videóanyag, tele érdekes és újszerű oktatási megoldásokkal.
– Melyik médium vagy technika áll hozzád a legközelebb, és miért?
A képalkotás minden formája (rajz, illusztráció, grafikai tervezés, fotó, videó, animáció stb.). Ha egyet kell ezek közül választani akkor az az illusztráció lenne, mert szerintem abban lehet legjobban történeteket bemutatni szöveg nélkül.
– Mi volt eddig a legnagyobb alkotói kihívásod, és hogyan oldottad meg?
2018-ban azt találtam ki hogy készítek egy oktató sorozatot 365 Days of Creativity néven és minden nap meg fogok jelentetni egy tutorialt a YouTube csatornámon egy kreatív technikáról vagy munkafolyamatról. Ezt sikerült is teljesítenem, de rengeteg munka és erőfeszítés árán. Ebből a sorozatból készült egy máig is sikeres oktatóanyag is, ami bővebben magyaráz el minden bemutatott projektet.

– Hogyan néz ki egy ideális alkotónapod – ha minden úgy alakul, ahogy szeretnéd?
Az abszolút ideális alkotói nap az amikor nincs semmi más feladatom és tennivalóm, mint hogy egy kreatív projektre fókuszáljak. Ez nagyon ritka, mert rengeteg zavaró tényező van mindig, beleértve véget nem érő emaileket, kommenteket, házimunkát, stb. Próbálom mindig úgy szervezni ha van egy fontos munkám, hogy legyen minimum 2-3 egymást követő nap, ami zavartalan, hogy el tudjak jobban merülni az alkotói folyamatban.
– Ha bárkivel együtt alkothatnál – élő vagy már nem élő művésszel – ki lenne az, és mit hoznátok létre?
Egy forradalmi online oktatói szolgáltatást készítenék Steve Jobs-szal. Zseniális eszme volt, és páratlan érzéke volt az innovációhoz.
– Mit tanultál magadról az alkotásaidon keresztül, amit más módon talán sosem ismertél volna fel?
Az alkotás az egyik legjobb módja önmagunk megisméréséhez. Az alkotás segít feldolgoznom jó és rossz tapasztalokat, érzelmeket és biztosítja azt, hogy látható nyoma legyen a technikai és szellemi fejlődésemnek.
– Hogyan változott az alkotói szemléleted az évek során?
A generative AI a legnagyobb technológiai változás a világon amióta elkezdtem a karrierem ezelőtt két évtizede. Egyszerre lenyűgöző, inspiráló és aggasztó látni a rohamos fejlődését ennek a technológiának. Bár már több mint 2 éve használok AI-t a munkámhoz, még mindig nehéz látni, hogy miként fog a szakma (és a világ) alkalmazkodni ehhez az új hibrid alkotói párosításhoz (ember és AI).

– Mit mondanál a 10 évvel ezelőtti önmagadnak – művészként?
Tudva az AI térhódítását nagyobb hangsúlyt fektettem volna a személyes kapcsolatok ápolására. Alkotóként az egyik legnagyobb inspirációt más alkotókkal való kapcsolataimból nyerem. Félő, hogy ez egyre nehezebbé fog válni a jövőben, mármint a személyes kapcsolatok ápolása és közös élmények átélése. A Covid időszak rávilágított hogy mennyire könnyen össze tud záródni a világ körülöttünk egyik napról a másikra.
– Milyen szoftvereket használsz?
Nagyrészt Adobe Photoshop, Illustrator és InDesign, de az utóbbi 2 évben egyre többet használok generative AI eszközöket is, mint például Midjourney, ChatGPT, Magnific, Recraft, Firefly, stb.
– Mik a terveid a jövőre nézve a munkásságoddal kapcsolatban, és milyen új projektekkel foglalkozol most?
Sok új oktatóanyag elkészítése van tervben, többek között az Adobe-val is együttműködök Firefly-t bemutató videók készítésében. Szeretnék továbbá időt szánni AI rövidfilmek készítésére is, amikkel már elkezdtem kísérletezni.